ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Συντάκτες: Χαριτώ Χατζησταμάτη, Εκπαιδευτικός ΠΕ06- Δημήτριος Ζαχ. Πάνου, Εκπαιδευτικός ΠΕ70

Με τον όρο «φιλαναγνωσία» εννοούμε τη θετικά προσδιορισμένη σχέση του αναγνώστη με το βιβλίο ως το κατεξοχήν είδος και έκφραση του γραπτού λόγου καθώς και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι οποίες στοχεύουν στην διαμόρφωση αυτής της σχέσης μέσα από την ανάπτυξη γνωστικών αλλά και κοινωνικών δεξιοτήτων και αισθητικών κριτηρίων (Makridis 2011). Οι αναγνωστικές εμψυχώσεις στα πλαίσια της Φιλαναγνωσίας κύριο στόχο έχουν την αισθητική καλλιέργεια των μαθητών, απευθυνόμενες κυρίως στη φαντασία και στο συναίσθημά τους. Επιδίωξη των φιλαναγνωστικών πρακτικών είναι οι μαθητές να οδηγηθούν στην ανάγνωση βιβλίων ως ελεύθερη επιλογή και όχι ως υποχρέωση, μέσα από τη βιωματική εμπλοκή τους με το κείμενο και τις παιγνιώδεις δραστηριότητες που σχετίζονται με το συγγραφέα, με την κατανόηση του κειμένου, με τη δομή και τις αφηγηματικές του τεχνικές. Στόχος, λοιπόν είναι η πρόσκληση- πρόκληση της ανάγνωσης βιβλίων ακόμη και από παιδιά που δεν αγαπούν το διάβασμα, μέσα από τη δημιουργία μιας ιδιαίτερης ατμόσφαιρας μεταξύ του βιβλίου και του αναγνώστη, των μαθητών μεταξύ τους και των μαθητών με το δάσκαλο. Αυτό θα συμβεί αν το πλαίσιο ανάγνωσης στην τάξη αποκτήσει χαρακτήρα προαιρετικό, συναρπαστικό και παιγνιώδη με έντονο το στοιχείο της έκπληξης. Με λίγα λόγια, αν η ανάγνωση συνοδεύεται με παιχνίδι και δραστηριότητες που προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών και ταυτόχρονα τους εξάπτουν την περιέργεια για το τι πρόκειται να ακολουθήσει, το αποτέλεσμα είναι η διαμόρφωση θετικής στάσης του παιδιού απέναντι στο βιβλίο  (Αρτζανίδου & Κουράκη 2013).

Καθώς, ένας από τους άξονες που αποφασίσαμε να βελτιώσουμε στα πλαίσια της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας την τρέχουσα σχολική χρονιά είναι η Φιλαναγνωσία, στο Τμήμα Ε2 με δάσκαλο τον κ. Δημήτρη Πάνου και η εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας  του Σχολείου μας κ. Χαριτώ Χατζησταμάτη στις τάξεις που διδάσκει εφαρμόζουμε πιλοτικά (με στόχο τη γενίκευσή του το επόμενο σχολικό έτος σε όλα τα Τμήματα) το πρόγραμμα «Βουτιά στον Κόσμο του Βιβλίου» το οποίο υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Λαμπράκη (εκπαιδευτικό υλικό με συγγραφέα την κ. Χρύσα Κουράκη). Μέσα από πολλές δραστηριότητες (γνωριμία με τα είδη παιδικής λογοτεχνίας_ μυθιστορήματα, διηγήματα, μικρές ιστορίες, κόμικ, εικονογραφημένα βιβλία, εικονοβιβλία, παραμύθια μύθοι, βιβλία γνώσεων κ.ά.), δραστηριότητες για τα είδη των κειμένων, γνωριμία με τα δομικά είδη του κειμένου (πλοκή, πρωταγωνιστές, χωροχρόνος, θέμα κ.ά.), δραστηριότητες παρουσίασης των βιβλίων, επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκα Καβάλας κ.ά. τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον μαγικό κόσμο του Βιβλίου.

Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου  που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου και καθιερώθηκε από την Ι.Β.Β.Υ., τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, ημέρα των γενεθλίων του γνωστού Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αποφασίσαμε να δώσουμε έναν εορταστικό χαρακτήρα στην ημέρα με κάποιες ιδιαίτερες δράσεις:

Τάξη Γ: τα παιδιά παρακολούθησαν σε βίντεο τη βιογραφία του Άντερσεν και δραματοποίησαν «Τα Καινούρια Ρούχα του Αυτοκράτορα», που υπάρχει στο βιβλίο Αγγλικών της Γ Δημοτικού.

g1 .

g3

 .

g2

Τάξη Δ: τα παιδιά παρακολούθησαν σε βίντεο τη βιογραφία του Άντερσεν και την ταινία «Το Ασχημόπαπο»  στα Αγγλικά και έφτιαξαν σελιδοδείκτες.

d1

 .

d

Τάξη Ε: τα παιδιά είδαν την αφίσα του φετινού εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας παιδικού βιβλίου κι ενημερώθηκαν σχετικά, παρακολούθησαν την ταινία «Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία του κυρίου Μόρις Λέσμορ», βρήκαν και παρουσίασαν βιογραφίες από τους αγαπημένους τους συγγραφείς, έκαναν βιβλιοπαρουσιάσεις των βιβλίων της δανειστικής βιβλιοθήκης του τμήματος κι έφτιαξαν ζωγραφιές σχετικές με τα βιβλία που θα σταλούν στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας.

Opera Στιγμιότυπο_2024-04-07_142019_digitalculture.gov.gr .

μμμ

.

Τάξη ΣΤ:  ενημερώθηκαν τα παιδιά για την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου, είδαν τη φετινή αφίσα και παρακολούθησαν την ταινία The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore, ζωγράφισαν .τα εξώφυλλα των αγαπημένων τους βιβλίων και έκαναν διαγωνισμό για την ανάδειξη του καλύτερου εξώφυλλου σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό Αισθητικής Αγωγής του Σχολείου μας κ. Κωνσταντίνο Καμαργιάνη.

 στ1

.

st3 Και του χρόνου!

Βιβλιογραφικές αναφορές

Αρτζανίδου Ε., Κουράκη Χ. (2014). Φιλαναγνωσία και Δημιουργική Γραφή, στο Κωτόπουλος Η.Τ., Βακάλη Α., Νάνου Β. & Σουλιώτη Δ., Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», 4 -6 Οκτωβρίου, 2013. Αθήνα. Φλώρινα: Π.Μ.Σ. «Δημιουργική Γραφή».

Markidis, K. (2011). Social literacy in school contexts: concepts and research instruments. Report for the National Book Center of Greece. Athens.