Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Συντάκτες: Ελένη Μιχαηλίδου, Δημήτριος Ζαχ. Πάνου, Εκπαιδευτικοί ΠΕ70

Εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία στο Σχολείο μας

Για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία, το σχολείο μας διοργάνωσε μια σειρά δραστηριοτήτων με στόχο την ενσυναίσθηση και την κατανόηση των καθημερινών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και συμμετείχαν όλες οι τάξεις του σχολείου κατά τη διάρκεια δύο ημερών, 3 και 4 Δεκέμβρη 2024.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διάφορες βιωματικές δραστηριότητες. Μία από αυτές ήταν η γραφή ονόματος σε γλώσσα Braille, με την οποία προσπάθησαν να δημιουργήσουν τα ονόματά τους χρησιμοποιώντας το σύστημα Braille. Μέσα από αυτή την εμπειρία, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον τρόπο γραφής των ατόμων με αναπηρία όρασης.
Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε η δραστηριότητα της μεταφοράς οσπρίων και νερού με κλειστά μάτια, προκειμένου οι μαθητές να βιώσουν τη σημασία των άλλων αισθήσεων για τα άτομα με τύφλωση.
Μια από τις πιο εντυπωσιακές δραστηριότητες ήταν το παιχνίδι Goalball, το οποίο είναι ένα παραδοσιακό άθλημα για άτομα με οπτική αναπηρία. Οι μαθητές έπαιξαν σε δυάδες με την χαρακτηριστική μπάλα με κουδουνάκι, φορώντας μάσκες για να περιορίσουν την όρασή τους, και προσπάθησαν να σκοράρουν, χρησιμοποιώντας την ακοή και την αίσθηση του προσανατολισμού.
Τέλος, πραγματοποιήθηκε μια προσομοίωση χρήσης λευκού μπαστουνιού, κατά την οποία οι μαθητές περπάτησαν σε μια διαδρομή με εμπόδια, για να εξοικειωθούν με το μπαστούνι και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τα εμπόδια που θέτει συχνά η κοινωνία στα άτομα με αναπηρία όρασης (παράνομο παρκάρισμα σε πεζοδρόμια κλπ).
Όλες οι δραστηριότητες σχεδιάστηκαν ώστε να ενισχύσουν την ενσυναίσθηση των μαθητών, βοηθώντας τους να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν τις δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα με αναπηρίες στην καθημερινή τους ζωή. Μέσα από αυτή την εμπειρία, οι μαθητές απέκτησαν μια πιο ευαισθητοποιημένη και υπεύθυνη στάση απέναντι στην κοινωνία και τη διαφορετικότητα συνολικά.
Τέλος, οι μαθήτριες και μαθητές των τάξεων Δ, Ε και ΣΤ τάξης την Τετάρτη 4/12/2024 παρακολούθησαν ομιλία από την Παραολυμπιονίκη και Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Στίβου κ. Ανθή Καραγιάννη, η οποία ανέλυσε στους μαθητές την μοναδική της πορεία από τα μαθητικά της χρόνια μέχρι την καταξίωσή της στο παγκόσμιο αθλητικό στερέωμα και το Παραολυμπιακό κίνημα, τις δυσκολίες που βίωσε κι εξακολουθεί να βιώνει μέχρι και σήμερα ως άτομο με μειωμένη οπτική ικανότητα αλλά και τη δύναμη που έδειξε και δείχνει στην προσπάθειά της να ξεπεράσει τις δυσκολίες αυτές. Πολύτιμος αρωγός της στην προσπάθειά της αυτή η προπονήτριά της κ. Κατερίνα Δράκου η οποία με τη σειρά της μίλησε στα παιδιά για όλο αυτό το «ταξίδι» που έκανε με την αθλήτριά της, για τη βοήθεια που της προσέφερε αλλά και για τα μαθήματα ζωής που πήρε μέσα από την ενασχόλησή της με την προπόνηση ατόμων με αναπηρία. Γιατί τελικά «δεν υπάρχουν» άνθρωποι με αναπηρίες, αλλά άνθρωποι με ειδικά χαρίσματα και ειδικές δεξιότητες που τις αξιοποιούν καθημερινά στον αγώνα της ζωής και της αξιοπρέπειας.
Παγκόσμια Ημέρα ατόμων με αναπηρία
Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου) θεσπίστηκε και εορτάζεται παγκόσμια από τα Ηνωμένα Έθνη το 1992, προωθώντας την κατανόηση και την κινητοποίηση υπέρ των δικαιωμάτων αξιοπρέπειας και ευημερίας των ατόμων με αναπηρία. Επιδιώκει την αύξηση του βαθμού ένταξης των ατόμων με αναπηρία σε κάθε πτυχή της πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής.
Η αναπηρία είναι μια σύνθετη έννοια που περιλαμβάνει σωματικές, νοητικές, αισθητηριακές ή ψυχικές βλάβες που μπορεί να είναι μόνιμες ή προσωρινές. Επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να συμμετέχει πλήρως και ισότιμα στην κοινωνία, περιορίζοντας συχνά λειτουργίες όπως η κινητικότητα, η επικοινωνία, η αντίληψη ή η αυτονομία. Ωστόσο, η αναπηρία δεν ορίζεται μόνο από την προσωπική κατάσταση, αλλά και από τα εμπόδια που δημιουργούνται από το περιβάλλον, όπως η έλλειψη προσβασιμότητας, οι κοινωνικές προκαταλήψεις και η απουσία υποστηρικτικών υποδομών.
2
 .
3
 .
4
 .
5
 .
6
 .
7
 .
8
 .
9
 .
10
 .
12
 .
13
 .
1