ΕΚΘΕΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ 2022/2023

(Η παρούσα έκθεση, δημοσιεύεται όπως συντάχθηκε κι αναρτήθηκε στην πλατφόρμα https://www.gov.gr από την αρμόδια Σύμβουλο Εκπαίδευσης. Στην παρακάτω δημοσίευση δεν εμφανίζονται  οι βαθμολογίες του Σχολείου μας στους επιμέρους άξονες, σύμφωνα με την απόφαση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.)

Α. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση 

Η μαθησιακή λειτουργία -διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση– συνιστά διαδικασία δυναμική, εξελισσόμενη και πολυπαραγοντική η οποία καθοδηγείται και εποπτεύεται από τις αρχές των σύγχρονων θεωριών μάθησης.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, δίνοντας έμφαση στην εμπλοκή των Νέων Τεχνολογιών (Η/Υ, βιντεοπροβολέα, ψηφιακά εργαλεία) εφάρμοσαν εναλλακτικές διδακτικές πρακτικές, οι οποίες συνέβαλαν στη μαθησιακή διαδικασία και την επίτευξη των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων για τους μαθητές/τριες. Η συνεργασία του σχολείου με την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) ήταν αδιάλλειπτη ενώ οι εκπαιδευτικοί εφάρμοσαν προγράμματα βραχυχρόνιας παρέμβασης σε μαθητές/τριες που έχρηζαν ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και επιπλέον με την υποστήριξη του διεπιστημονικού προσωπικού του σχολείου. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί αποκόμισαν γνώση και η εμπειρία για την προώθηση και καλλιέργεια των «δεξιοτήτων» στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, τα οποία λειτούργησαν από το σχολικό έτος 2021-2022 στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, συμβάλλοντας στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων του σχολείου. Ο εμπλουτισμός της διδασκαλίας με σύγχρονες μορφές μάθησης και η ανάδειξη καλών πρακτικών διαφοροποιημένης διδασκαλίας, διδακτικών παρεμβάσεων όπως εφαρμόστηκαν αλλά και συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών συνιστούν παρακαταθήκη για το σχολείο σας και σφυρηλατημένη βάση για συνεχή βελτίωση και μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης.

Σχολική διαρροή – φοίτηση

Πολύ θετικό για το σχολείο το ότι δεν υπήρξαν φαινόμενα μαθητικής διαρροής και διακοπής φοίτησης παρά τις αντίξοες συνθήκες λειτουργίας του εξαιτίας της μη λειτουργίας του Τμήματος Υποδοχής για αυτή τη σχολική χρονιά. Σημαντική η συμβολή του «Προγράμματος Μετάβασης» των παιδιών από βαθμίδα σε βαθίδα και κατάλληλων δράσεων και επισκέψεων με σκοπό τη γνωριμία και την εξοικείωση με το νέο σχολικό περιβάλλον φοίτησης και υποστήριξής τους. Η εξαιρετική οργανωσιακή και συμπεριληπτική κουλτούρα και οι ποικίλες πρακτικές ενσωμάτωσης ΄όλων των παιδιών του Σχολείου σας αποτέλεσαν καταλυτικές παραμέτρους και συνέβαλαν τα μέγιστα στην πάταξη σχολικής διαρροής-φοίτησης.

Σχέσεις   μεταξύ   μαθητών   /   μαθητριών

Από τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης εσωτερικής αξιολόγησης διαφαίνεται η εγκαθίδρυση πολύ καλού κλίματος στις σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών, βασικός παιδαγωγικός στόχος του σχολείου. Ως γνωστό, απώτερος σκοπός του σχολείου είναι η καθιέρωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος μάθησης για όλους τους μαθητές,. Ο κάθε μαθητής θα πρέπει να αναπτύξει θετικές διαπροσωπικές σχέσεις και επικοινωνιακές δεξιότητες για ομαδική εργασία αλλά και αυτοαντίληψη. Το Σχολείο στη σημερινή του μορφή δεν θα μπορούσε να λειτουργεί μόνο ως φορέας ακαδημαικής εξέλιξης των μαθητών. Ο ρόλος του σχολείου είναι κοινωνικοποιητικός και χρέος του εκπαιδευτικού να δημιουργήσει εκείνες τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για τον εγκλιματισμό τους και την ενσωμάτωσή τους στο πλαίσιο αυτό. Οι μαθητές μέσα από την αλληλεπίδραση και την ομαδική εργασία διευθετούν τις σχέσεις τους και αυτορρυθμίζονται. Επίσης μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων δύνανται επισταμένως να βελτιώσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας , δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης και να υιοθετήσουν αποδεκτές συμπεριφορές. Ήταν καθοριστικής σημασίας, η διαχείριση περιστατικών/συγκρούσεων μεταξύ μαθητών από τον εκπαιδευτικό της τάξης σε συνεργασία με τους γονείς και την επιστημονική ομάδα της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υποστήριξης ( ΕΔΥ) του Σχολείου. Πραγματοποιήθηκαν δράσεις ως μέσο αποτροπής φαινομένων σχολικής βίας με αφορμή την ΠΗ σχολικής βίας και εκφοβισμού. Μεταξύ πολλών δράσεων και η ανάληψη σχεδίου δράσης με τίτλο » Δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και εμπιστοσύνης, ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών» αποσκοπούσε στην καλλιέργεια δεξιοτήτων , ομαδικής συνεργασίας με στόχο την ένταξη και την κοινωνικοποίηση όλων των μαθητών του σχολείου για τη μείωση φαινομένων βίας και αντιπαραθέσεων μεταξύ των μαθητών μέσα από την ενασχόλησή τους με δημιουργικές δραστηριότητες. Επιπρόσθετα η απαρέγκλιτη εφαρμογή του Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας του σχολείου και η επιβολή παιδαγωγικών μέτρων συνέβαλε στην αποφυγή συγκρούσεων, την  εξομάλυνση των περιστασιακών εντάσεων και κατά συνέπεια στην αλληλεπίδραση και συνεργατική διάθεση, την αποδοχή της διαφορετικότητας καθώς και τη βελτίωση της συμπεριφοράς των μαθητών/τριών συμβάλλοντας στο θετικό κλίμα του σχολείου.

Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών

 Προτεραιότητα του σχολείου υπήρξε η πρόληψη φαινομένων βίας και η στοχοπροσήλωση των εκπαιδευτικών στην αρμονική συνεργασία των μαθητών/τριών και την εξομάλυνση των διαφορών τους στο πλαίσιο του ετερογενούς και πολυπολιτισμικού σχολείου. Η συνεχής προσπάθεια και επαγρύπνηση στη διαμόρφωση κλίματος αλληλοσεβασμού συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητριών/ών και εκπαιδευτικών, στην ενίσχυση των δεσμών μεταξύ τους, την ελαχιστοποίηση των εντάσεων, δημιουργία θετικού κλίματος και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Πολύ αποτελεσματικό το παιδαγωγικό μέτρο όπου οι μαθητές είχαν τους εκπαιδευτικούς ως πρότυπα αλλά και ως πρόσωπα αναφοράς και εμπιστοσύνης προκειμένου να επιλύσουν τα όποια ζητήματα τους απασχολούσαν. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ποικίλων βιωματικών δράσεων που υλοποίήθηκαν στο σχολείο συνέβαλαν στη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων, την αλληλεπίδραση και την ενδυνάμωση του ρόλου των εμπλεκομένων και τη βελτίωση δεξιοτήτων ενσυναίσθησης, επικοινωνίας και συνεργασίας. Επιπρόσθετα η επικαιροποίηση και τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας του σχολείου και οι ανοικτοί δίαυλοι επικοινωνίας με τον Διευθυντή του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς συνέβαλαν στη δημιουργία φιλικού και υγιούς κλίματος με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και παιδαγωγικά οφέλη για τους μαθητές αλλά και την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών.

Σχέσεις σχολείου – οικογένειας

Οι καλές σχέσεις σχολείου οικογένειας έχουν θετικές επιδράσεις στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και συμβάλουν στη σχολική επίδοση των μαθητών, στη σχολική επικοινωνία και στη βελτίωση της συμπεριφοράς, κινητοποίησης και αυτοεκτίμηση των μαθητών. Οι σχέσεις του σχολείου με τις οικογένειες των μαθητών είναι άριστες καθώς χαρακτηρίζονται από κλίμα συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Η συνεργασία μεταξύ των δύο μερών επιτεύχθηκε μέσα από τις θεσμοθετημένες συναντήσεις αλλά και μετά από επικοινωνία με κάθε πρόσφορο μέσο για οποιοδήποτε θέμα και προβληματισμό προς συζήτηση και εύρεση παιδαγωγικών λύσεων. Τέλος, το σχολείο οργανώνει όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία συναντήσεις με τους γονείς και κηδεμόνεςγια την ενημέρωσή τους σχετικά με την φοίτηση και τις επιδόσεις των μαθητών/τριών. Η ενημέρωση αυτή διεξαγόταν, επίσης, τηλεφωνικά και ηλεκτρονικά (μέσω e-mail) για μια σειρά θεμάτων μαθητικού ενδιαφέροντος ‘οπου και όταν κρίνονταν απαραίτητο

Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας

 Ο διευθυντής του σχολείου ήταν υπεύθυνος για την πολύ καλή οργάνωση του σχολείου, την κατανομή αρμοδιοτήτων, τα εποπτικά μέσα, την υλικοτεχνική και τεχνολογική υποδομή του σχολείου. Ο ίδιος σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου συνέβαλε για την επίλυση των προβλημάτων που ανέκυπταν όλη τη σχολική χρονιά, σε συνεργασία με το διεπιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγο κ.α) και φορείς (ΚΕΔΑΣΥ, Κέντρο Πρόληψης κ.α) Η συνεργασία του Διευθυντή με όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ήταν άριστη και το επαγγελματικό κλίμα εξαιρετικό. Τα προβλήματα που ενέκυπταν επιλύονταν μέσα από διάλογο και συνεχείς ανατροφοδοτικές συζητήσεις. Εξαιρετική η συνεργασία του Διευθυντή με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης και όλους τους θεσμούς και φορείς της εκπαίδευσης για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου.

 Σχολείο και κοινότητα

 Ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και κοινότητας είναι ανοιχτός. Ο προγραμματισμός του σχολικού έργου πραγματοποιήθηκε στο ξεκίνημα της χρονιάς, ενώ οι εκπαιδευτικοί και οι κηδεμόνες είχαν συνεχή ενημέρωση για τα τρέχοντα θέματα. Το σχολείο πραγματοποίησε δράσεις κοινωνικού και καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος, εκδηλώσεις φιλαναγνωσίας και γιορτές. Συμμετείχε σε δράσεις κοινού ενδιαφέροντος, εκδηλώσεις του Δήμου και άλλων θεσμών και συμμετείχε σε τοπικούς-πανελλαδικούς διαγωνισμούς. Υλοποιήθηκαν συνεργασίες με φορείς της τοπικής κοινότητας, στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, επίσκεψη συγγραφέα στο σχολείο στα πλαίσια καλλιέργειας τη φιλαναγνωσίας, υλοποίηση προγραμμάτων του Κέντρου Πρόληψης Καβάλας, δωρεές προς «το Χαμόγελο του Παιδιού» και “Κάνε μια ευχή» κ.α. Υπήρξε αγαστή συνεργασία με όλους τους φορείς (ΚΕΔΑΣΥ, Σχολική Επιτροπή ΠΕ Δήμου Καβάλας, Δ/νση Πρωτοβάθμιας. Σύμβουλο Εκπαίδευσης) για την υποστήριξη της λειτουργίας του σχολείου και τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του.

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

 Το σχολείο εκδηλώνει με κάθε τρόπο τη διάθεσή του για συμμετοχή σε επιμορφωτικές ημερίδες και δράσεις της ΣΕ και άλλων φορέων, συνεργάζεται και υλοποιεί καινοτόμα εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς και πολιτιστικά δρώμενα. Στοχοθετημένη η επιλογή της λειτουργίας «Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών» για υλοποίηση σχετικού Σχεδίου Δράσης με τίτλο «Προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών» προωθώντας την συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις που αφορούν θέματα σχολικής βίας κι εκφοβισμού και στήριξης παιδιών κι οικογένειας. Το σχολείο επενδύει στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και είναι έκδηλο το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών του σχολείου για επιμόρφωση, επικαιροποίηση και απόκτηση νέων γνώσεων στις σύγχρονες θεωρίες των επιστημών της αγωγής και στα νέα γνωστικά αντικείμενα. Έτσι οργανώθηκαν επιμορφώσεις στα πλαίσια του 15/ωρου ετησίως (Άρθρο 95, Ν. 4692/2021) προκειμένου να ικανοποιηθούν τα αιτήματα και οι ανάγκες των εκπαιδευτικών του Σχολείου. Μεταξύ αυτών υλοποιήθηκαν ενδοσχολικές επιμορφώσεις, οι οποίες ήταν εστιασμένες στη χρήση διδακτικών εργαλείων και τεχνικών. Ο ρόλος του Διευθυντή είναι καθοδηγητικός και προτρεπτικός σε θέματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του σχολείου συμβάλλοντας στην επαγγελματική ανάπτυξη και ανέλιξη καθώς και στην επαγγελματική τους ικανοποίηση.

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα

Το σχολείο συμμετείχε σε πολλά εθνικά προγράμματα, σχολικά δίκτυα και διαγωνισμούς. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου ενδιαφέρονται για ευρωπαϊκά προγράμματα (αιτούνται) ενώ υλοποίησαν έργα e- Τwinning. Χρειάζεται να καθιερώσει συστηματικά το σχολείο την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους εκπαιδευτικούς για υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων μέσω της συμμετοχής τους σε εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς: Τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα σχεδιάστηκαν για να ενισχύσουν τη συνεργασία μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, την ανταλλαγή επιτυχημένων πρακτικών και της ενίσχυσης της ευρωπαϊκής διάστασης στην  εκπαίδευση όπως e-Twinning, Erasmus , Inclusive School κ.α. Η ευρωπαϊκή συνεργασία και οι καινοτόμες διδακτικές και μαθησιακές προσεγγίσεις στοχεύουν επίσης στον εμπλουτισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων και των μαθησιακών περιβαλλόντων, ώστε να αποτελέσουν μοχλό βελτίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Θετικά σημεία

 Βελτιώθηκε, με επισταμένες ενέργειες του Σχολείου, το παιδαγωγικό κλίμα και οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών/τριών.

Οι εκπαιδευτικοί με τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα πέτυχαν αναβάθμιση του διδακτικού έργου προς όφελος των μαθητών/τριών και βελτιστοποίηση της μαθησιακής λειτουργίας.

Σημεία προς βελτίωση

 Η συνέχιση της βελτιστοποίησης των σχέσεων των μαθητών/τριών του σχολείου σε συνεργασία με τους γονείς και τμε η συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Η συνέχιση της χρήσης και αξιοποίησης καινοτόμων πρακτικών μέσα από την επικαιροποίηση και ενίσχυση των επιστημονικών γνώσεων των εκπαιδευτικών για μία σύγχρονη και εμπλουτισμένη διδασκαλία.

Προτάσεις προς βελτίωση

 Ενέργειες προς εκπλήρωση των παραπάνω.

Διοικητική λειτουργία

Θετικά σημεία

 Η λεπτομερής οργάνωση και καταμερισμός εργασίας των διοικητικών καθηκόντων για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Η πιστή τήρηση του σχολικού κανονισμού λειτουργίας του σχολείου και η επίκλησή του.

Η παιδαγωγική διάσταση της διοίκησης και η συμβολή της στην αξιοποίηση και τον εμπλουτισμό των διδακτικών πρακτικών και του υλικού/τεχνολογικού εξοπλισμού του σχολείου.

Σημεία προς βελτίωση

 Η συνεχόμενη προσπάθεια βελτιστοποίησης της Διοικητικής λειτουργίας του Σχολείου.

Προτάσεις προς βελτίωση

 Όπως παραπάνω.

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Θετικά σημεία

 Οι εκπαιδευτικοί με τη συμμετοχή τους σε επιμορφώσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα πέτυχαν αναβάθμιση της επαγγελματικής τους κατάρτισης,

Σημεία προς βελτίωση

 Η συνέχιση στην παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των τμημάτων τους σε καινοτόμα προγράμματα.

Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε ευρωπαϊκά προγράμματα (e-Twinning, ERASMUS κ.α) για ανταλλαγή ιδεών και διδακτικών πρακτικών στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών, ως αυριανοί πολίτες.

Προτάσεις προς βελτίωση

 Όπως παραπάνω.