ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Συντάκτης: Πάνου Δημήτριος, Εκπαιδευτικός ΠΕ70

Την Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017 στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας  έγινε σε συνεργασία με το 1ο Ειδικό Σχολείο Καβάλας εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με αναπηρία! Μαθητές και μαθήτριες και από τα δύο σχολεία πήραν μέρος σε μια μικρή θεατρική παράσταση που μέσα από το πάθος των μικρών «ηθοποιών», την ονειρική μουσική του Μάνου Χατζηδάκη και τα όμορφα, γεμάτα νοήματα  κείμενα κατάφερε να μας συγκινήσει, να μας διδάξει και να μας κάνει να θυμηθούμε ότι όλοι είμαστε τόσο διαφορετικοί αλλά συνάμα όλοι είμαστε ίσοι! Σε κάθε γειτονιά, σε κάθε σπίτι, σε κάθε πόλη, σε κάθε πλατεία, σε κάθε σχολείο τα παιδιά δεν παύουν να είναι παιδιά, να ονειρεύονται, να τραγουδούν, να μας  κάνουν τη ζωή ομορφότερη… όλα τα παιδιά… Για τον λόγο αυτό ας μην προσπεράσουμε έτσι απλά τη σημερινή ημέρα, αλλά ας την δούμε ως  την  αφετηρία για μια εσωτερική  αλλαγή στον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα… ας μην σταθούμε στα συνηθισμένα ευχολόγια, στο υποκριτικό δάκρυ που θα κυλήσει στο μάγουλό μας ή στα τυπικά λόγια… Αύριο θα είναι μια διαφορετική ημέρα, αλλά οι συμπολίτες μας με αναπηρίες θα εξακολουθούν να είναι εδώ και να αγωνίζονται για να αποδείξουν το αυτονόητο: ότι είναι διαφορετικοί από εμάς αλλά πάνω από όλα ότι  είναι ίσοι με εμάς… Ας τους δείξουμε ότι τους σκεφτόμαστε και  ας  τους βοηθήσουμε όπως μπορούμε  ο καθένας από αυτούς να ξεδιπλώσει τις ικανότητές του και να φτάσει στον δικό του στόχο!

«Η πέτρα, το σίδερο, το ατσάλι δεν αντέχουν. Ο άνθρωπος αντέχει».

Νίκος Καζαντζάκης

Η σύμβαση για τα άτομα με αναπηρίες

Οι κύριες αρχές (τα σημαντικότερα πιστεύω) της Σύμβασης είναι:

 (α) Σεβασμός στην αξιοπρέπεια του καθενός, στην ελευθερία του να παίρνει τις δικές του αποφάσεις και της αυτονομίας.

(β) Αποφυγή οποιασδήποτε διάκρισης και η ίση αντιμετώπιση όλων.

(γ) Δικαίωμα στην πλήρη συμμετοχή και ένταξη στην κοινωνία (να είσαι και να θεωρείσαι μέλος της κοινότητάς σου).

 (δ) Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την αποδοχή των ατόμων με αναπηρίες ως μέλη της ανθρώπινης ποικιλομορφίας.

(ε) Ίσες ευκαιρίες.

 (στ) Προσβασιμότητα (εύκολη είσοδος σε χώρους και υπηρεσίες και ευκολία στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, και για κανένα λόγο άρνηση της πρόσβασης λόγω αναπηρίας).

(ζ) Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών (οι ευκαιρίες να είναι ίσες και ίδιες ανεξάρτητα από το αν είσαι αγόρι ή κορίτσι).

 (η) Σεβασμός στις εξελισσόμενες ικανότητες και δεξιότητες των παιδιών με αναπηρίες και σεβασμός στο δικαίωμά τους να διατηρήσουν την αξιοπρέπειά τους (να σε σέβονται για τις ικανότητές σου και να είσαι περήφανος για το ποιος είσαι και ποιος κατάφερες να γίνεις).

Γενικές Υποχρεώσεις

 Δεν πρέπει να υπάρχει ή να ισχύει νόμος που να περιλαμβάνει διακρίσεις προς τα άτομα με αναπηρίες. Εάν χρειάζεται, τα κράτη θα πρέπει να δημιουργήσουν καινούργιους νόμους που να προστατεύουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και να εφαρμόσουν αμέσως αυτούς τους νόμους. Εάν με παλιές νομοθεσίες ή παραδόσεις υπάρχει διάκριση προς τα άτομα με αναπηρίες, τότε όλα τα κράτη πρέπει να βρουν τρόπους να τις αλλάξουν. Για τον σχεδιασμό νέων νόμων η πολιτεία πρέπει να συμβουλεύεται τα άτομα με αναπηρίες, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών. Αν υπάρχουν νόμοι ή πολιτικές που εμποδίζουν τα παιδιά με αναπηρίες να κάνουν ό,τι κάνουν όλα τα υπόλοιπα παιδιά, πρέπει οι πρακτικές αυτές να αλλάξουν αμέσως. Καθώς η κυβέρνηση της χώρας σου θα αλλάζει τέτοιες πολιτικές και τέτοιους νόμους, θα πρέπει να συμβουλεύεται οργανισμούς παιδιών με αναπηρίες.

Όλα… Όσα… Mπορούμε! Τα αγόρια και τα κορίτσια με αναπηρίες έχουν τα ίδια δικαιώματα με όλα τα υπόλοιπα παιδιά του κόσμου. Για παράδειγμα, κάθε παιδί έχει δικαίωμα να πηγαίνει στο σχολείο, να παίζει και να προστατεύεται από κάθε είδους βίαιη και άσχημη συμπεριφορά. Κάθε παιδί έχει, επίσης, το δικαίωμα να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων που το επηρεάζουν. Η πολιτεία, σε κάθε χώρα, πρέπει να προσφέρει την απαραίτητη πληροφόρηση και στήριξη προς τα παιδιά αυτά ώστε να καταλαβαίνουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους αυτά.

 Ισότητα και Μη-Διάκριση Τα κράτη αναγνωρίζουν ότι όλοι έχουν το δικαίωμα να προστατεύονται από τους νόμους και ότι οι νόμοι κάθε χώρας ισχύουν για όλους όσοι ζουν σε αυτή.

 Γυναίκες με Αναπηρία Τα κράτη γνωρίζουν ότι οι γυναίκες και τα κορίτσια με αναπηρίες αντιμετωπίζουν διάφορα είδη διάκρισης. Συμφωνούν, λοιπόν, να προστατεύουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες τους.

Παιδιά με Αναπηρίες Τα κράτη συμφωνούν να κάνουν ό,τι χρειάζεται και να πάρουν όποιο μέτρο είναι απαραίτητο, ώστε τα παιδιά με αναπηρίες να απολαμβάνουν τα δικαιώματα και τις ελευθερίες τους όπως τα υπόλοιπα παιδιά. Συμφωνούν, επίσης, ότι πρέπει να βεβαιώνονται ότι τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα τη γνώμη και τις απόψεις τους σε σχέση με θέματα που τα αφορούν και ότι πάντα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ό,τι είναι καλύτερο για το παιδί.

 Ευαισθητοποίηση μέσω ενημέρωσης Τα κράτη πρέπει να μεριμνούν για την ενημέρωση, την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση ολόκληρης της κοινωνίας σε σχέση με τα δικαιώματα, την αξιοπρέπεια, τις ικανότητες, τα επιτεύγματα και τις δεξιότητες των ατόμων με αναπηρίες. Συμφωνούν να αγωνιστούν για να αλλάξουν τυχόν στερεότυπα που υπάρχουν, να εξαλείψουν την προκατάληψη και οποιαδήποτε πράξη μπορεί να βλάψει τα άτομα αυτά. Το σχολείο, για παράδειγμα, οφείλει να προωθήσει συμπεριφορές και στάση σεβασμού προς τα άτομα με αναπηρίες, ακόμη και σε πολύ μικρά παιδιά. Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (τηλεόραση, εφημερίδα, ραδιόφωνο κτλ.), πρέπει να αναφέρουν περιπτώσεις άδικης μεταχείρισης προς παιδιά ή ενήλικες με αναπηρία.

Προσβασιμότητα Τα κράτη συμφωνούν να λάβουν όλα τα μέτρα ώστε να μπορούν τα άτομα με αναπηρία να ζουν ανεξάρτητα και να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της κοινότητάς τους. Όλοι οι δημόσιοι χώροι που είναι ανοικτοί για το κοινό, ακόμη και κτήρια, δρόμοι, σχολεία, νοσοκομεία, πρέπει να είναι προσβάσιμα στα άτομα -ενήλικες και παιδιά- με αναπηρίες, και με αυτό εννοούμε να μπορούν εύκολα τα άτομα αυτά να χρησιμοποιήσουν αυτούς τους χώρους/εγκαταστάσεις.

Αν βρίσκεσαι σε κάποιο δημόσιο κτήριο και χρειάζεσαι βοήθεια, θα πρέπει να υπάρχει κάποιος οδηγός ή ξεναγός, κάποιος που να γνωρίζει να διαβάζει και να χρησιμοποιεί τη νοηματική γλώσσα, για να σε εξυπηρετήσει. μπορούν να μεταφέρουν το μήνυμα και να κάνουν γνωστή τη Σύμβαση. Μπορείς να ρωτήσεις, επίσης, αν υπάρχει δυνατότητα να εκθέσεις τα έργα και τις κατασκευές σας στο σχολείο σου, στις βιβλιοθήκες, σε γκαλερί και γιατί όχι και σε εστιατόρια, οπουδήποτε, δηλαδή, πάει κόσμος που θα μπορεί να τα δει. Μπορείς να μεταφέρεις την έκθεσή σου αυτή, με τα σχέδια, τα γλυπτά ή τις κατασκευές σε διαφορετικούς χώρους, ώστε περισσότερος κόσμος και από διαφορετικές πόλεις να έχει την ευκαιρία να την δει. Μοιράσου την τέχνη σου για να μεταφέρεις το μήνυμα σε όσο πιο πολλά άτομα μπορείς. Να μοιραστείς με άλλους τις εμπειρίες και όλες τις γνώσεις που πήρες.

 Η Φωνή της Unicef για τους Νέους είναι μια πολύ αγαπητή ιστοσελίδα την οποία επισκέπτεται νεαρός κόσμος και στην οποία υπάρχουν συζητήσεις και απόψεις πολλών νέων. Η ιστοσελίδα είναι:

www.unicef.org/voy